Motion till Kyrkomötet
2005:79
av Ingrid Smittsarve m.fl.
Kvinnliga prästers situation

Mot 2005:79

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag till komplettering i kyrkoordningen med text som innebär att vid alla nyanställningar inom Svenska kyrkan skall en försäkran skrivas att man inte gör skillnad på samarbete med präster på grund av kön.

2. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag till komplettering i kyrkoordningen med text som innebär att vid all tillfällig tjänstgöring skall en försäkran skrivas att man inte gör skillnad på samarbete med präster på grund av kön.

3. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att tillskriva berörda instanser om Kyrkomötets beslut om skriftlig försäkran att man inte gör skillnad på samarbete med präster på grund av kön vid alla nyanställningar och vid alla tillfälliga tjänstgöringar inom svenska kyrkan.

Motivering

Det är snart femtio år sedan det blev beslutat att kvinnor kunde få vigas till präster. Redan på 1920-talet började frågan att diskuteras så det var en lång process med många och långa diskussioner i många olika instanser innan beslutet blev taget.

Vissa men inte alla, t.ex. diakoner och övriga anställda behöver idag inte skriva på någon försäkran om samarbete med präster av kvinnligt kön. Det skulle vara av värde att alla som skall tjänstgöra inom svenska kyrkan lämnar en sådan skriftlig försäkran.

Enligt Jonas Bromanders utredning om utträden är den största anledningen till utträde ur Svenska kyrkan kvinnoprästmotståndet.

Många kvinnliga präster upplever ännu idag en kränkande särbehandling på grund av att de är kvinnor och präster. Den kränkande särbehandlingen utövas av såväl kollegor, andra anställda som av förtroendevalda och församlingsbor. Det är dags att få ett slut på den långa debatten som skadar Svenska kyrkans anseende.

Enligt en enkät bland kvinnliga präster i delar av Sverige som Centerkvinnorna har gjort under året är sätten många att markera avståndstagande. Exempel: man hälsar inte, man ser inte, man lyssnar inte, man läser egna instiftelseord vid mässor, man kan inte delta i gudstjänst, man ställer in kyrkkaffe när tjänstgörande präst är kvinna, man undviker kontakt när man vet att kvinnan är präst.

Detta är en arbetsmiljöfråga av stor vikt och det är en anständighetsfråga angående hur man behandlar sina medmänniskor.

Jesus såg alla människor, män och kvinnor, som lika värda. Den människosynen borde kunna få råda i samhället och särskilt inom Svenska kyrkan.

Akebäck, Vessingebro, Styrnäs och Tavelsjö den 22 juli 2005

Ingrid Smittsarve Inga Alm Ulla Rickardsson